Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny
Strona, na której się znajdujesz, jest adresowana do osób zainteresowanych samokształceniem w zakresie pedagogiki. Przyjmujemy, że pedagogika jest dyscypliną naukową, której przedmiot stanowią współcześnie procesy edukacyjne oraz dyskursy edukacyjne.
W pierwszym roku funkcjonowania Uniwersytet skupił uwagę na procesach edukacyjnych ułożonych na kontinuum człowiek – świat, w którym przyszło mu żyć. W drugim roku (2024/2025) uwaga skupiona będzie na kwestii określonej jako: Pomyśleć o szkole na serio.
Przyjmujemy jednocześnie, że pedagogika jest dyscypliną teoretyczno-praktyczną, dlatego publikowane tu treści są pogrupowane w trzech zasadniczych działach, obejmujących: myśl pedagogiczną, badania edukacyjne oraz praktyki edukacyjne. Towarzyszą im polecane lektury oraz sylwetki wybranych pedagożek i pedagogów.
zaprasza do Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego
Akademickie Zacisze
Tak, jak w murach klasycznego uniwersytetu spotykamy się w sali wykładowej, tak w cyfrowej przestrzeni zainteresowani przygotowaną ofertą gromadzą się w każdą środę o 20.00, by współuczestniczyć w spotkaniach poświęconych kolejnym procesom edukacyjnym, analizowanym z trzech różnych perspektyw.
Wiedza ma naturę kreatywną a nie receptywną (jest tworzona przez jednostkę, a nie konsumowana) i jest dystrybuowana i tworzona poprzez interaktywne, dynamiczne połączenia
Dorota Klus-StańskaTo idea, która przyświeca działalniu Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego i Akademickiego Zacisza
Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny cechuje:
Partycypacja
WUP jest nie tyle kreowany przez twórców strony, lecz współtworzony przez osoby, które chcą w jego funkcjonowaniu uczestniczyć w różnych rolach.
Demokratyczność
Dostęp do oferty jest otwarty dla wszystkich, nie jest tu wymagane posiadanie świadectw, dyplomów czy certyfikatów, nie ma sprawdzianów, kolokwiów, egzaminów, by współuczestniczyć w tworzeniu tej przestrzeni, z drugiej strony nie otrzymuje się formalnych potwierdzeń (zaświadczeń itp.) dla własnej tu aktywności.
Umowność
Zanika tu podział na tych, którzy wiedzą i tych, którzy dopiero się uczą, nikt nie ma tu monopolu na mądrość, uczymy się wspólnie.
Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny cechuje:
Pedagogiczna Agora
Gdyby użyć metaforycznego określenia do opisania tego, co Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny ma do zaoferowania, to najkrócej można by stwierdzić, że jest on pedagogiczną agorą dostosowaną do potrzeb cyfrowej rzeczywistości, miejscem, w którym spotykamy się po to, żeby uczyć się od siebie wzajemnie, żeby współuczestniczyć w współtworzeniu pedagogicznej i edukacyjnej rzeczywistości.
Projekt ten realizowany jest pro publico bono, nikt nie czerpie z jego realizacji korzyści poza satysfakcją, że możliwe jest współtworzenie takiej przestrzeni.
Rada Ekspertów
W realizacji tego przedsięwzięcia pomocą służy Rada Ekspertów,
w skład której wchodzą: